skip to Main Content
Dit is een website van vakbond De Unie voor het KLM grondpersoneel
De Unie Luidt Noodklok Over KLM Operatie

De Unie luidt noodklok over KLM operatie

  • KLM

De boze uitingen van KLM over de problemen op Schiphol zijn maar de helft van het verhaal. Door een groot gebrek aan personeel bij de afhandelingsafdelingen kraakt de zomeroperatie van KLM zelf in haar voegen. Het ziekteverzuim loopt op meerdere plaatsen nu al op naar 20% en meer. De Unie maakt zich ernstige zorgen over de gevolgen voor de vluchtuitvoering en het bereiken van de grenzen van de veiligheid in de afhandeling.

Stop offshoring

Gisteren (dinsdag 25 april 2017) werd door tientallen medewerkers van de KLM Finance afdelingen een petitie aangeboden aan CFO Erik Swelheim. De medewerkers roepen op om de offshoring van hun werk naar Hongarije en India alsnog te stoppen. KLM houdt dit besluit vol, ondanks een negatief advies van de ondernemingsraad en het verzet van de gezamenlijke grond-vakbonden. Deze weerstand wordt ook breed ondersteund door al het grondpersoneel van KLM.

Grens bereikt

Productiviteitsmaatregelen bij cabine worden weer ingetrokken en ook het minste verzet van vliegers tegen de nieuwe pensioenregeling leidt tot wijziging van KLM beleid. Ondertussen zijn de personele problemen op de grond volkomen doorgeschoten. De uitbesteding van het werk van meer dan 200 Finance-medewerkers naar het buitenland is de druppel, die de emmer nu doet overlopen. De Unie trekt een streep in het zand: de grens voor werkdruk en ziekteverzuim is bereikt!

Ernstige personeelstekorten

Intern kondigt de maatschappij allerlei procedurele lapmiddelen aan, maar ondertussen moet zij zeer veel mensen en zelfs materieel van de concurrentie inhuren. Als gevolg daarvan vliegt op meerdere dagen per week minder dan 20% van de KLM vluchten op tijd. Vooral bij de check in-, de bagage- en cargo afdelingen en onder de vleugel werpt het jarenlange schrale personeelsbeleid van KLM nu de wrange vruchten af. Wekelijks moeten duizenden uitzendkrachten, met veelal weinig operationele ervaring worden ingehuurd. Terwijl de oorzaak van het probleem onopgelost blijft: er moeten dringend mensen worden aangenomen.

Niet alleen Schiphol

De belangrijkste oorzaken voor de problemen zijn de doorlopende productiviteitsverhogingen (‘zelfde werk met minder mensen’) en kostenbesparingen (oud materieel). Maar ook de grote High Performance reorganisatie en het uitbreiden van het aantal bestemmingen deze zomer hebben enorme impact op de slagvaardigheid. De focus op de problemen van Schiphol verbloemen de zorgelijke situatie van de KLM operatie zelf.

Geen ontkenning

KLM moet met zeer grote spoed haar personeelsbestand op orde brengen. Anders zullen de problemen zich alleen maar verder opstapelen en is deze zomer geen enkele garantie op een punctuele uitvoering van de KLM vluchten meer te geven. Ook zal KLM heel snel extra waarborgen voor de veiligheid in de afhandeling moeten aanbrengen. De KLM directie mag in géén geval de kop nog langer in het zand blijven steken!

Joop Hofland
Senior Belangenbehartiger

Back To Top