Blog: Op afstand lijken dingen altijd simpel
Inmiddels is het een jaar of twintig geleden dat bij Arpon Services (toen nog onder een ander naam) de functie van ‘Allrounder’ het levenslicht zag. De bedoeling was simpel. Iedereen zou (nagenoeg) alles kunnen en mogen. In eerste instantie ‘veel beren op de weg’ en grote twijfels of het zou lukken.
Ontvang al onze updates, nieuwsberichten en blogs vanaf nu gratis in je mail!
Zelf was ik in die tijd Ramp Officer, de latere TLO functie (tegenwoordig Team Coördinator). Ik zag er niet zo tegenop. Niet meer met zes mensen naar een afhandeling om je elke keer af te vragen wie wat kan en wat mag. Ik was dan ook voorstander. Ook vanwege meer afwisseling in het werk en niet meer ‘dag in dag uit’ telkens dat ene klusje doen in het geheel van een ‘omdraai’. Maar niet alleen het vertrouwde eigen werk werd anders verdeeld. Er kwamen ook taken bij zoals aankomst- en vertrekservice geven en in de toekomst misschien wel pushback, tanken en waterwagen. En al kwamen er naderhand ook nieuwe, minder leuke, werkzaamheden bij (zoals Baggage Reconciliation; Bag Manager) een systeem wat we toch snel hebben omarmd. Ook zagen we al heel snel de voordelen van multifunctionaliteit en wilden we niet meer terug naar de oude situatie.
We werden dus allemaal meer ‘allround’. En dat betekende ook dat de teamleden eigenlijk als vanzelf de taken gingen verdelen. Daarbij zag je dat er meer ruimte ontstond om vooral werkzaamheden te doen die je leuk vond. Maar ook kon je iemand die een blessure had even op wat lichter of aangepast werk indelen. Kortom, één functie met veel ruimte om het werk zelf – onderling – in te delen. En het ‘ruilen’ van diensten werd daarmee ook een stuk makkelijker.
Zoals gezegd, het is twintig jaar geleden en sindsdien heb ik veel zien gebeuren. Ook buiten mijn eigen afdeling. Waar ik mij altijd over heb verbaasd is de complexiteit bij veel andere afdelingen, zoals bijvoorbeeld bij Passage. Een veelheid van dienstverbanden, roosters en functies. En tot overmaat van ramp – vond ik – werd er tussen landside en airside nog ‘een hek geplaatst’. Ik heb dat nooit begrepen. Dit ging niet alleen ten koste van flexibiliteit, maar ook ten koste van de verscheidenheid in het werk.
Inmiddels is er een plan om bij Passage de scheiding tussen airside en landside weg te halen en het voornemen medewerkers op nagenoeg alle taken op te leiden en in te kunnen zetten. Ik moet dan onwillekeurig weer terugdenken aan twintig jaar geleden. Hoe wij er toen in eerste instantie over dachten en hoe het heeft uitgepakt. Nu ga ik hier niet zeggen wat goed of slecht is. Maar wat ik wel hoop is dat het werk afwisselender wordt en dat ‘ruilen’ daarmee ook makkelijker wordt. ‘Variety is the spice of life’ en daarmee belangrijk om vooral toch ook ‘lol in je werk’ te houden.
Ontvang al onze updates, nieuwsberichten en blogs vanaf nu gratis in je mail!
Onze collega’s van Passage opereren in de frontlinie. En dat is niet altijd eenvoudig. Alles wat er bij KLM fout gaat ‘ergens op de wereld’ is, volgens sommige passagiers, hun schuld. Ik heb ze voor wat dat betreft dan ook nooit benijd. Mede daarom hoop ik van harte dat wat ik twintig jaar geleden bij Apron Services zelf heb mogen ervaren, ook voor onze hard werkende collega’s van Passage geldt en dat uiteindelijk iedereen een, als vanouds, gemotiveerde medewerker blijft en tevreden allrounder wordt.
Guus Ottenhof; voorzitter Bedrijfsleden Groep (BLG) De Unie en voormalig RO, TLO en Shiftleader bij K1.