skip to Main Content
Dit is een website van vakbond De Unie voor het KLM grondpersoneel
Luchtvaartagenda Van Kabinet Is Wereldvreemd

Luchtvaartagenda van kabinet is wereldvreemd

De aansturing van Schiphol zowel politiek, ambtelijk als ter plaatse lijkt volledig wereldvreemd, net als de hele luchtvaartagenda van het kabinet. Politiek verplichtte aanbestedingen en daarmee uitbestedingen van werk op de luchthaven zijn mede oorzaak van de verschraling van de dienstverlening.

Maak kans op €350,- tanktegoed én ontvang alle KLM updates in jouw mailbox! Registreer je gratis!

Als je alle ingrepen in de sector bij elkaar optelt, dan zie ik; Een verkoop van KLM aan Air France zonder dat er politiek echt goede afspraken zijn gemaakt over de toekomst van Schiphol en de rol van KLM voor de Nederlandse economie, een vliegtaks die in 2016 werd ingevoerd, afgeschaft en nu weer wordt ingevoerd. De aankoop van aandelen AF-KLM, het tijdens de corona-crisis juist weer laten verwateren en na twee jaar crisis wel weer meedoen. Ook zie ik een bekwaam politicus als onkundige directeur van de luchthaven, die een structureel arbeidsmarktprobleem met een tijdelijke toeslag wil oplossen. Dit overigens met instemming van een van de vakbonden.

Ik zag een Schiphol dat mocht groeien en zelfs Lelystad als overloop kreeg, maar nu moet krimpen terwijl Lelystad niet eens open gaat. KLM moet krimpen en haar business model omgooien, maar Qatar Airways krijgt meer ruimte. Als een piloot zo zou zwabberen zou hij nooit meer vliegen. Hier blijft de politiek buiten schot, een afgetreden directeur aan en lijkt het ooit zo vooruitstrevende Schiphol weer op de Scheepshel die het ooit was.

De afbraak van Schiphol is een frontale aanval op KLM.

Schiphol krijgt geen ruimte om de lonen echt te verhogen. De banken zijn ooit gered zonder looningreep. Terecht zonder looningreep. Die hebben we destijds ternauwernood weten te voorkomen. De NS is tijdens corona gesteund met 2 miljard zonder looningreep. Wederom terecht geen looningreep. De steun aan NS was geen lening. KLM werd wel gesteund maar met een lening die inmiddels is terugbetaald maar ook met een bizarre looningreep die nog steeds boven bedrijf hangt. NS moest deze zomer de lonen ruimhartig verhogen en KLM en vakbonden konden tijdens het reces in stilte bedelen bij het ministerie, of het alsjeblieft de lonen terug mag brengen op het oude niveau. De dubbele standaard rechtvaardigen kan alleen als je niet spoort. Dan zie je ze vliegen.

Van activistische aandeelhouders weten we dat ze rücksichtlos zijn als het gaat om de zachte belangen. Werknemersbelangen, sociale gemeenschappen en historische waarde worden geofferd voor het grotere doel waarop geen democratische controle plaatsvindt.

De dichtgetimmerde regeerakkoorden die soms haaks staan op verkiezingsprogramma’s en een slaafs volgzaam parlement maken van dit D66-kabinet een activistische aandeelhouder die z’n weerga niet kent.

Maak kans op €350,- tanktegoed én ontvang alle KLM updates in jouw mailbox! Registreer je gratis!

KLM is uniek in al z’n facetten. Een klein achterland, maar al 103 jaar een netwerk waar geen enkel klein land aan kan tippen. Hele families en opvolgende generaties werken bij dit mooie bedrijf. De diversiteit aan mensen die er werken zou D66 juist enorm moeten aanspreken. Van de Koning tot transgender in de cockpit en van geïntegreerde Syriër tot rasechte Amsterdammer op het platform, van keurige kantoormedewerker tot kosmopoliet die dagelijks tussen Parijs en Schiphol op neer vliegt. Met een vrouwelijke ceo en een vrouw op Industrial Relations is ook het glazen plafond doorbroken. Het bedrijf is een smeltkroes waar Inclusief Nederland haar vingers bij zou moeten aflikken. Dit bedrijf deugt van nature en daarmee als een van de weinigen zonder dwang. Ook de arbeidsmarkt plukt de vruchten van dit KLM netwerk. Zo kan ASML wereldwijd talent aantrekken. Die komen echt niet met de trein. Ook de internationale klimaattalenten in Wageningen komen hierheen met het vliegtuig.

Met de klimaatagenda in de hand wordt een fantastisch sociaal en economisch succes dat KLM en Schiphol en alle mooie andere luchtvaartbedrijven samen zijn om zeep geholpen. In de landen om ons heen zal de luchtvaart groeien. En waar wij ons geld in de toekomst mee gaan verdienen kan geen politicus je vertellen.

 

(Reinier Castelein is voorzitter van Vakbond De Unie. Deze column verscheen eerder in beknopte versie op Linkedin.)

Back To Top