skip to Main Content
Dit is een website van vakbond De Unie voor alle medewerkers van KLM.
Voorbijgevlogen Lutgarde Kronemeijer: “Het Blijven Pionieren, Veranderen En Ondernemen Zit In Het DNA Van KLM”

Voorbijgevlogen Lutgarde Kronemeijer: “Het blijven pionieren, veranderen en ondernemen zit in het DNA van KLM”

KLM bestaat deze week 100 jaar, De Unie feliciteert alle KLM-medewerkers met dit prachtige jubileum. De afgelopen weken gebeurde er veel rondom KLM, en vonden er veel discussies en gesprekken plaats. Nu leggen we de focus op het 100-jarig bestaan. En wij vieren dat natuurlijk graag met jullie mee.

Deze week delen we drie KLM-verhalen van (oud-)collega’s. Ieder met een eigen verhaal en bijzondere herinneringen, maar allemaal even trots op hun werk(gever). Allemaal hebben ze een blauw hart. In deze Voorbijgevlogen: Lutgarde Kronemeijer, voormalig Managing Director Special Cargo.

Meisjesdromen komen uit

‘Het was altijd al een meisjesdroom om bij de KLM te werken. Ik had een nichtje die stewardess was bij KLM en ik hing altijd aan haar lippen als zij over haar reizen vertelde. Toen ik ging studeren en als arme rechtenstudent een bijbaantje zocht, kwam ik al snel bij KLM terecht. Eigenlijk heb ik heel simpel een sollicitatiebrief gestuurd, waarna ik op gesprek mocht komen. Je gelooft het of niet, maar dit was in 1985!

De weg ernaartoe was alleen minder simpel. Daar hoort een leuke anekdote bij. In 1985 hadden we een barre winter in Nederland. Het was ontzettend koud en er lag heel veel sneeuw. Er reed nauwelijks openbaar vervoer. Toch moest ik vanuit Groningen, waar ik studeerde, naar Amstelveen zien te komen voor mijn sollicitatiegesprek. Ik moest en zou op tijd op dat gesprek komen! Terwijl ik deze barre tocht probeerde af te leggen, ging ik iedere telefooncel af, mobiele telefoons waren er toen nog niet, om te laten weten dat ik onderweg was. Toen ik eindelijk arriveerde, bleek ik de enige sollicitant te zijn die überhaupt een poging had gedaan om aan te komen.. ‘Mevrouw, u bent de enige die alles op alles heeft gezet, u bent aangenomen!’ En zo begon mijn eerste baan; zomerstewardess bij KLM. Dit was een fantastische tijd! Ik voelde me de koning te rijk en het was voor mij alsof ik betaald met vakantie ging.

Dankzij mijn eerste bijbaantje, kon ik mijn afstudeerscriptie ook bij KLM schrijven. Dit deed ik bij de afdeling P&O, ik moest als jurist onderzoek doen naar de juridische positie van afroepcontractanten bij KLM-catering. Ik behaalde mijn doctoraal, dat wordt nu master genoemd, en ik ben eigenlijk daarna niet meer weggegaan bij KLM. Ik begon als arbeidsjurist op de afdeling Arbeidsregelingen.

KLM met beide benen op de grond

De arbeidsvoorwaarden zijn altijd goed geweest bij KLM, maar zeker in die tijd was het allemaal heel goed geregeld. KLM moest natuurlijk wel concurrerend blijven in een globaliserende luchtvaartsector. Het is tegenwoordig allemaal iets meer markt conform. KLM is nu meer met beide benen op de grond terechtgekomen, waardoor de arbeidsvoorwaarden meer in de tijd van nu passen.

Na drie jaar als bedrijfsjurist bij KLM te hebben gewerkt, ging ik een nieuwe uitdaging aan. Ik werd Managing Director Special Cargo. Compleet iets anders. Van staf naar lijn. Van het hoofdkantoor in Amstelveen naar de vrachtloodsen van Schiphol. Deze tijd behoorde absoluut tot mijn leukste jaren bij KLM. Ik ben iemand die graag samen met geweldige collega’s met klanten en de markt bezig is. Die kans en dat vertrouwen kreeg ik bij de divisie vracht. Ik ben KLM daar nog altijd dankvoor want het heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben.

Mijn mooiste herinnering is wellicht de opening van het dierenhotel door Prins Bernhard

Ik koester aan die tijd veel mooie herinneringen, maar mijn mooiste herinnering is wellicht de opening van het dierenhotel door Prins Bernhard. Naast de Prins op de eerste rij zitten en illusionist Hans Klok een olifant zien laten verdwijnen, was onvergetelijk.

Met heel veel plezier kijk ik terug op mijn tijd bij KLM. Wat maakte werken bij KLM bijzonder voor mij? Dat is makkelijk: de mensen! Ik zie mijn oude collega’s nog steeds, twintig jaar na dato! Als ik een blik moet werpen in de toekomst, denk ik dat KLM er dan zeker nog zal zijn. Het blijven pionieren, veranderen en ondernemen zit in het DNA van KLM. Uitdagingen zullen er altijd blijven maar KLM kán die aan. Ik heb er alle vertrouwen in!

Back To Top